Ga terug

Snelheidsremmende maatregelen t.h.v. begraafplaats Hoogkerk

Vicky Vicky  •  13-06-2023  •  2 reacties  •  Verkeer  • 

Verkeerssituatie Kerkstraat tot Leegeweg

Op de Kerkstraat is een stuk van 300 meter waar nog geen 30 km/h-zone is. Er wordt te hard gereden, terwijl voetgangers ook gebruik moeten maken van deze weg. Vooruitlopend op de langetermijnplanning van de gemeente willen we een aantal snelheidsremmende maatregelen laten doen, zodat het hardrijden wordt tegengegaan en de straat een veilige omgeving is voor fietsers en voetgangers.  

Tot Kerkstraat 174 is de weg ten noorden van het centrum een 30 km/h-zone. Hierna volgt tot de Leegeweg een zone waar 50 km/h per uur gereden mag worden, waarna de weg weer overgaat in een 30 km/h-zone tot voorbij Gravenburg. De afstand van deze 50 km/h-zone in de Kerkstraat bedraagt slechts 300 meter.

Deze 300 meter zorgt ervoor, ondanks de verkeersdrempel die in de Kerkstraat de 30 km/h-zone markeert, dat veel automobilisten alsnog te hard rijden of geen rekening houden met de overgang naar 30 km/h-zone van de Leegeweg. Het stuk voor de begraafplaats tussen huisnummers 174 en 194 heeft echter niet overal een stoep, waardoor voetgangers en mensen die slecht ter been zijn gebruik moeten maken van de weg.

Dit gedeelte van de Kerkstraat wordt niet gerekend tot de bebouwde kom, hoewel het voor bewoners van Leegkerk, Gravenburg en Groenhof de enige route is naar de voorzieningen in het dorp (speeltuinen en supermarkten) en de bushaltes aan de Leegeweg. In deze buurten wonen veel jonge gezinnen, maar door de onderbrekingen van de stoep en de snelheid van het verkeer voelt dit gedeelte van de Kerkstraat onveilig om met kleine kinderen of een wandelwagen te lopen. Wanneer dit stuk ook wordt aangepast in een 30 km/h-zone, zoals de weg ten noorden en ten zuiden van deze strook van 300 meter reeds is, zal dit ten goede komen van bewoners in het noorden van Hoogkerk en hun verbinding met het dorp.

Vooruitlopend op de langetermijnplanning voor een volwaardige 30 km/h-zone in de Kerkstraat willen we op dit traject een aantal snelheidsremmende maatregelen laten doen, zoals gekleurde vlakken bij de kruisingen. Zodat het hardrijden wordt tegengegaan en de straat een veilige omgeving is voor fietsers en voetgangers.

Locatie: Kerkstraat 174 t/m 194, Groenhof

Wat is de beoordeling van dit idee?

Vooruitlopend op de aanpassingen in het meerjarenplan vanaf 2026 kunnen met dit bedrag een aantal aanpassingen gedaan worden om de snelheid van weggebruikers te verminderen op dit traject. 

Je moet inloggen of een nieuw account aanmaken om te kunnen reageren.
  • meermeermeer

    Hoezo moet dit 30.000 euro kosten ? je haalt gewoon de twee 50 kmh borden weg aan het begin en eind van deze 300 meter, en klaar is kees. We wonen hier zelf, dus kunnen het weten. Hier ook met de gemeente al contact over gehad. Hun antwoord: "we hebben dit stuk bewust 50 kmh gehouden, zodat mensen beter opletten , door stukken van 30 en 50 af te laten wisselen"

    1 duimpje  | 
    0
    1
    1 reactie (tonen) 1 reactie (verbergen)
    • Vicky
      Vicky  •  Indiener  •  01-10-2023 · 14:23:06

      Dag "meermeermeer", ik wil graag op je reageren. Als je inderdaad hier woont, dan weet je dat er géén borden staan die de 50 km/h-zone aangeven voor dit stuk. De wegmarkering ontbreekt in deze strook, wat het gebied een zone maakt binnen de bebouwde kom waar dus deze snelheid gereden mag worden. Borden plaatsen of weghalen is niet mogelijk of voldoende om hier een 30 km/h-zone van te maken. De inrichting van de weg moet op z'n minst worden veranderd. In overleg met een verkeerskundige en de gemeente is het plan wat ik op minder had begroot (10.000 euro voor sobere aanpassingen) aangepast naar een hoger budget (30.000 euro). Van dit geld kan een aanpassing worden gedaan met het oog op de herinrichting van de hele zone van de Kerkstraat in 2026 naar 30 km/h en kan de wens om de snelheid uit de automobilisten te halen worden uitgevoerd. Denk hierbij het optisch versmallen van het wegdek, een (extra) verkeersdrempel of het opheffen van de voorrangsweg. Het zijn dus reële bedragen.

      Geen duimpje  | 
      0
      0
      Geen reacties
    Geen mijlpalen gedefiniëerd