Ga terug

Verder afmaken van de aanpassingen aan de rotonde Hoendiep

NielsH NielsH  •  18-06-2023  •  3 reacties  •  Verkeer  • 

Rotonde

De rotonde op de kruising van het Hoendiep en Johan van Zwedenlaan is recent aangepast. Fietsers en voetgangers geven in deze nieuwe situatie voorrang aan automobilisten in plaats van andersom. Toch voelt de rotonde nog onveilig. Binnen Sterk Hoogkerk zouden we de rotonde verder kunnen aanpassen, zodat deze veiliger is voor iedereen. 

De rotonde op de kruising van het Hoendiep en de Johan van Zwedenlaan is een belangrijke rotonde voor al het verkeer uit Hoogkerk. Deze rotonde is onlangs heringericht en sindsdien is de rotonde een bron van gevaar en frustratie geworden. Tijdens deze herinrichting zijn de voorrangregels aangepast, waardoor nu de auto’s voorrang hebben. In principe is dit niet verkeerd, maar dan moet het wel goed uitgevoerd worden.

Er is alleen maar aan de noordkant een aanpassing gemaakt, waardoor een fietser onvoldoende afstand heeft van de rotonde om te zien of hij/zij veilig kan oversteken. De andere drie oversteekplaatsen zijn niet verplaatst en dus ligt het fietspad dermate dicht bij de autorijbaan (zie foto) waardoor je als fietser niet kan zien of je veilig kan oversteken. Zelfs al zou je er op kunnen vertrouwen dat elke automobilist zijn knipperlicht aan doet (wat niet zo is), dan nog voelt het altijd als een gok of je echt kan oversteken, zeker tijdens de spits. Maar niet alleen als fietser is de rotonde gevaarlijk. Ook als automobilist is afslaan van de rotonde spannend als er fietsers met vaart aankomen. Dit resulteert in veel auto’s die alsnog de fietser voorrang geven. Dit maakt het nog onduidelijker voor de fietser en het verkeer op de rotonde stagneert dankzij de stilstaande auto.

De huidige situatie kan zo niet langer. Mijn idee zou zijn om de wijziging verder af te maken. Zoals de noordkant voor fietsers is gemaakt (zie bijgevoegde foto), zouden alle 4 de kanten moeten worden uitgevoerd. Zo heeft een fietser niet de neiging om door te fietsen, hij/zij moet immers een krappe bocht maken. Ook heeft de fietser dan voldoende tijd om te kijken of de auto inderdaad van de rotonde gaat en hij/zij dus niet kan oversteken. Als laatst heeft een automobilist een zekerder gevoel bij het verlaten van de rotonde en stagneert het verkeer niet als de auto de fietser voorrang verleent.

 

Wat is de beoordeling van dit idee?

Voor de herinrichting was er sprake van voorrang voor fietsers ten opzichte van het gemotoriseerde verkeer. Om veiligheidsredenen is de voorrang omgedraaid. Het opnieuw instellen van voorrang voor het fietsverkeer is niet gewenst. De vormgeving van deze rotonde voldoet echter niet op alle punten aan de richtlijnen die gelden voor het inrichten van rotondes. Als er voldoende draagvlak is binnen Sterk Hoogkerk, kunnen we maatregelen treffen om de situatie te verbeteren. Deze maatregelen zijn gericht op: 1) duidelijke routering voor fietsers over de rotonde, en 2) de afstand vergroten tussen de rijbaan van de rotonde en de fietsoversteek. Ook kunnen we de fietsoversteken haaks aansluiten op de over te steken rijstroken. Dit zorgt voor beter zicht van fietsers op het gemotoriseerde verkeer en voldoende opstelruimte tussen het doorgaande fietspad en de over te steken rijstroken. Het bedrag van 35.000 euro zal niet voldoende zijn voor deze ingrijpende maatregel, maar is het maximale bedrag dat uitgegeven kan worden binnen dit thema van Sterk Hoogkerk. Mocht er zoveel op gestemd worden binnen Sterk Hoogkerk dat deze als winnaar uit de bus komt (veel draagvlak onder de inwoners), dan zullen wij binnen de gemeente gaan zoeken naar aanvullende financieringsbronnen.

Je moet inloggen of een nieuw account aanmaken om te kunnen reageren.
  • SteinH

    Ik als student, die elke dag naar het Zernike moet fietsen, ben het hier volledig mee eens. Elke ochtend sta ik minuten stil in de hoop dat er een auto stopt voor mij zodat ik veilig kan oversteken.

    1 duimpje  | 
    1
    0
    Geen reacties
    • Fyam

      Ik woon naast de rotonde en fiets er regelmatig langs een rij er met de auto langs. Ik herken bovenstaande niet echt. Situatie is overzichtelijk en duidelijk. Gewoon stoppen als fietser werkt altijd. Vaak krijg je alsnog voorrang. Dat is dan mooi mee genomen.

      Geen duimpje  | 
      0
      0
      Geen reacties
      • Carel

        Goed idee
        Heel veel geld kan het onderzoek naar de haalbaarheid niet kosten; de oude tekeningen staan vast ergens nog wel opgeslagen...

        Geen duimpje  | 
        0
        0
        Geen reacties
        Geen mijlpalen gedefiniëerd